فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن .

فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن

فوم بتن خوب بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟

آزمايشگاه كنترل كيفيت فوم بتن

كنترل كيفيت اجراي فوم بتن ايرانيان

در اين مقاله به طور خلاصه درباره ويژگي‌هايي كه يك  فوم‌ بتن خوب بايد دارا باشد مطالبي ارائه مي‌شود. جزئيات بيشتر درباره هر ويژگي در مقالات ديگر همين وبسايت به تفصيل و با ارائه عكس و فيلم ارائه مي‌شود.

۱. مصرف كم سيمان

مصرف سيمان در تركيبات فوم بتن بايد كم باشد. نه فقط به خاطر هزينه‌اي خريد سيمان بيشتر دارد؛ مصرف سيمان زياد كيفيت فوم بتن را خراب كرده و نگهداري و ماندگاري فوم بتن سخت مي‌شود و در مواردي كه فوم بتن غيراستاندارد باشد بايد كاملاً جمع‌آوري شود.

۲. مقاومت استاندارد

بايد با كمترين مصرف سيمان مقاومت استاندارد را در كفسازي ساختمان دارا باشد تا بعد از گذشت چند سال زير سنگ‌ها لق نشود. براي واحد‌هاي مسكوني مقاومت فشاري ۱۲ كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع و براي پاركينگ ۲۵ كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع است.

۳. سبك بودن

بايد كمترين وزن را دارا باشد. اين موضوع باعث مي‌شود در آينده ديوارهاي ساختمان ترك برندارد و  ساختمان نسبت به زلزله مقاوم‌تر شود چون وزن بيشتر باعث ناپايداري و تخريب بيشتر ساختمان در زمان زلزله مي‌شود.

۴. اجراي شيب‌بندي

بايد بتواند شيب‌بندي‌هاي پشت‌بام و آشپزخانه و غيره را درست انجام دهد. چون اگر شيب‌ها به درستي ايجاد نشوند دوباره بايد با هزينه‌اي بيشتر كه به بنّا مي‌دهيد و با صرف زمان زياد (كه باعث هزينه‌هاي بيشتر مثل مصرف برق و آب و غيره روزمره ساختمان مي‌شود) اين كار را انجام دهيد ولي كسي موفق است كه صفر تا صد كار را با فوم بتن انجام دهد.

۵. چسبندگي مستقيم قيرگوني

بايد چسبندگي قيرگوني داشته باشد كه اگر اين حالت را نداشته باشد باعث مي‌شود دوباره هزينه بنّا براي رويه‌كشي و هزينه ملات براي رويه فوم بتن انجام شود.
چون سطح مخلوط فوم بتن استاندارد كاملاً صاف است باعث مي‌شود قير نصف اجراي كف سازي سنتي مصرف شود و هزينه ساختمان ساز كمتر مي‌شود.

۶. استحكام سطح كار

بايد فوم بتن اجرايي پفكي نباشد و از استحكام بالايي برخوردار باشد؛
چون اگر پفكي باشد، باعث مي‌شود ملات بيشتري ريخته شود (قبل از اجراي سنگ) يعني كفسازي مجدد مي‌شود و هزينه را تكرار مي‌كند. اگر خيلي پفكي باشد كه بايد جمع‌آوري شود.

۷. كروم بندي

بايد كروم‌بندي به تعداد زياد انجام شود؛ مثلاً در ۱۰۰ متر ۳۰ كروم نقطه‌اي. زيرا تعداد زياد كروم باعث مي‌شود براي سنگ‌كاري سطح صافي داشته باشيد و در نتيجه ملات مورد استفاده زير سنگ و سراميك يكنواخت به اندازه ۳ سانتي‌متر شود اما اگر كروم‌بندي انجام نشده باشد و يا تعداد كروم‌ها ناكافي باشد، ضخامت ملات يكنواخت نخواهد بود و  يك جا بيشتر و يك جا كمتر ملات ريخته مي‌شود و باعث هزينه بيشتر و كمتر شدن كيفيت چسبندگي سنگ و سراميك مي‌شود.

۸. عدم افت سطحي

بايد از كرومي كه بسته مي‌شود هيچ افتي نداشته باشد. به تجربه ديده شده فوم‌ بتي كه به روش غيراستاندارد اجرا شده باشد، ۲ تا ۳ سانتي‌متر نشست مي‌كند و اين افت فوم بتن باعث مي‌شود ملات زير سنگ به جاي ۳ سانتي متر به ۶ سانتي‌متر افزايش يابد كه اين مسئله هزينه را زياد مي‌كند.

۹. امكان اجراي در ضخامت‌هاي زياد

بايد امكان اجرا  در قطرها و كروم‌هاي بالاي ۱۰ سانتي‌متر هم داشته باشد و كيفيتش را از دست ندهد.
چون در بعضي از ساختمان‌‌ها كروم بالاتر از ۱۰ سانتي‌متر قرار مي‌گيرد از جمله ساختمان‌هايي كه پل‌هاي ساختمان از كف واحد بالاتر زده و يا لوله‌هاي آتش‌نشاني و اتفاء حريق از كف واحدها رد شده است و يا بعضي از سقف‌ها كه ناترازي زيادي دارند.

۱۰. زمان خشك شدن

بايد فوم بتن اجرايي زمان كمي براي خشك شدن نياز داشته باشد. مثلاً در گرما يك روز و در سرما۲ تا ۳ روز.

علاوه بر اين كه زمان براي ساختمان‌سازها مهم است و برخي پيمانكاران حتماً بايد  بعد از خشك شدن فوم‌ بتن شروع به كار كنند، طول مدت خشك شدن زياد در فوم بتن باعث خراب شدن مخلوط فوم بتن مي‌شود.

۱۱. قابليت جذب آب

بايد قابليت جذب آب متعادلي داشته باشد (حدود ۲۲ درصد). به اين ترتيب چسبندگي ملات زير سنگ به كف و به خود سنگ مطلوب خواهد بود.

در صورتي كه جذب آب كم باشد ملات به خوبي خشك نشده و چسبندگي مناسبي نخواهد داشت و اگر جذب آب بيش از حد لازم باشد آب ملات سريع كشيده شده و باعث مي‌شود سنگ به ملات نچسبد.

۱۲. سرعت

دستگاه فوم‌ بتن بايد علاوه بر تأمين كيفيت مناسب از سرعت بالايي نيز برخوردار باشد تا فرايند كار بيش از حد طولاني نشده و تأسيسات سريع‌تر پوشيده شده و پيمانكاران بعدي بتوانند كار خود را آغاز كنند.

۱۳.عدم پاشش دوغاب

دستگاه فوم بتن نبايد به ديوار پاشش داشته باشد. چون علاوه بر اين كه مواد به هدر رفته و جلوه‌ي داخلي ساختمان را زشت مي‌نمايد، باعث مي‌شود كار گچ‌كار بيشتر شود. حتي اگر گچ‌كار ديوارها تميز كند، باز هم دست‌انداز زير سفيدكاري باقي مي‌ماند و بر كيفيت آن تأثير نامطلوب مي‌گذارد.

۱۴. عدم ريزش آب از سقف طبقات

ملات تركيبات فوم بتن بايد به گونه‌اي باشد كه حتي پس از انجام مرحله‌ي سفيدكاري سقف‌ها و ديوارها، بدون ريزش آب از سقف انجام شود و هيچ نوع خرابي به وجود نياورد.

۱۵. استحكام لازم براي كفسازي پاركينگ

قابليت اجراي شيب‌بندي پاركينگ را با مقاومت بالاتر از سطح كف واحدها داشته باشد. چون شيب‌بندي پاركينگ در روش سنتي مصالح زيادي نياز دارد و بسيار زمان‌بر و هزينه‌بر است.

۱۶. مقاومت فشاري استاندارد

بايد آزمايشات مقاومت فشاري را با موفقيت پشت سر گذاشته باشد. قبولي در آزمايشات كنترل كيفيت يعني براي واحد‌هاي مسكوني مقاومت فشاري ۱۲ كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع و براي پاركينگ ۲۵ كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع را دارا باشد.

فوم بتن ايرانيان (برادران علي‌آبادي) شركت مبتكر انديشان اسكان به عنوان تنها دارنده گواهي‌نامه فني از مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي مفتخر است كه به شكل انحصاري توانسته تمامي ويژگي‌هاي بالا در محصول خود پياده‌سازي نموده و باكيفيت‌ترين فوم‌ بتن كشور را به اجرا درآورد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۱۸:۲۳ توسط:mehdi موضوع: