فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن .

فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن

بتن سبك در انواع مختلف

بتن‌هاي سبك را مي‌توان در سه نوع مختلف پيدا كرد: بتن با سنگدانه‌هاي سبك، فوم بتن يا بتن اسفنجي و اتوكلاوي (AAC). بلوك‌هاي بتن سبك اغلب در ساخت و ساز خانه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

بتن با سنگدانه‌هاي سبك

اين بتن را مي‌توان با انواع مختلفي از سنگدانه‌هاي سبك درست كرد. سنگدانه‌هاي سبك را مي‌توان از اين منابع به دست آورد:

  • مواد طبيعي، مانند سنگ پاي آتشفشاني.
  • نوع گرماديده مواد خام طبيعي مانند خاك رس، سنگ لوح يا شيل (به عبارت ديگر، ليكا).
  • توليد آن از فرآورده‌هاي جانبي صنعتي مانند خاكستر هوابرد (به عبارت ديگر، ليتگ).
  • به عمل آوردن فرآورده‌هاي جانبي صنعتي مانند كالارهاي حبه شده (به عبارت ديگر، پليت).

خصوصيات مورد نياز بتن سبك به بهترين نوع سنگدانه‌هايي بستگي دارد كه در آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اگر به ويژگي‌هاي ساختاري كم و عايق بندي زياد نياز باشد، اين امكان وجود دارد كه از سنگدانه‌هاي سبك و ضعيف استفاده كنيم. احتمالا در انتها سيمان نسبتا ضعيفي خواهيم داشت.

دستگاه فوم بتن

فوم بتن

تركيبات فوم بتن يك ماده بسيار كارآمد با چگالي كم مي‌باشد كه مي‌تواند تا 50 درصد هوا در ساختار خود داشته باشد. اين نوع بتن به صورت كل توانايي يكنواخت و فشرده شدن را به صورت طبيعي دارد و مي‌تواند پمپ شود. اجراي فوم بتن براي پر كردن فضاهاي خالي و اضافي مانند مخازن سوخت متروكه، سيستم‌هاي فاضلاب، لوله كشي و آبگذر بسيار عالي مي‌باشد، مخصوصا در جاهايي كه دسترسي سخت است. اين بتن همچنين به عنوان يك گزينه براي پر كردن چاله‌هاي خيابان محسوب مي‌شود. همچنين ويژگي عايق بندي فوم بتن آن را به يك گزينه مناسب براي معايب روكاري سيمان و فضاهاي خالي كف اتاق‌ها تبديل مي‌كند.

بتن ساختاري سبك وزن

بتن با سنگدانه‌هاي سبك را مي‌توان براي مصارف ساختاري نيز به كار برد، چرا كه استحكام آنها مي‌تواند به اندازه بتن معمولي نيز باشد.

از جمله مزاياي استفاده از بتن با سنگدانه‌هاي سبك مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

  • كاهش بار ساكن موجود در سازه‌ها و تقويت آنها.
  • خصوصيات گرمايي بهتر.
  • خصوصيات ضد حريق بهتر.
  • صرفه جويي در هزينه‌هاي جابجايي مواد به محل مورد نظر.
  • كاهش قالب بندي ديرك گذاري.

ضريب انعطاف پذيري بتن‌هاي سبك كمتر از معادل‌هاي معمولي آنها مي‌باشد، اما در زمان در نظر گرفتن خمش كالار يا ستون، اين مسئله توسط وزن سبك‌تر بتن جبران مي‌شود.

طراحي پايه بتن‌هاي سبك در نظامنامه اروپا ، بخش 1-1 موجود مي‌باشد كه قسمت 11 آن داراي قوانين خاصي براي بتن با سنگدانه‌هاي سبك مي‌باشد. بتن در صورتي سبك محسوب مي‌شود كه چگالي آن بالاتر از 2200g/m3  نباشد (وزن بتن معمولي بين 2300 تا 2400g/m3 مي‌باشد) و نسبت سنگدانه‌ها نبايد چگالي بيشتر از 2000g/m3 داشته باشد. بتن سبك را همچنين مي‌توان با استفاده از نشانه LC براي طبقه بندي مقاومت آن تشخيص داد، براي مثال LC30/33، كه مقاومت استوانه اي 30MPa و مقاومت بر نمونه مكعبي 33MPa را نشان مي‌دهد.

هرچه بتن سبك‌تر باشد، خصوصيات آن مي‌تواند متفاوت باشد. مقاومت كششي، كشش نهايي و كرنش برشي همگي نسبت به بتن‌هاي معمولي كمتر هستند. بتن‌هاي سبك همچنين نسبت به بتن‌هاي معمولي سختي كمتري دارند. با اين حال، اين مسئله نيز توسط سهولت در جابجايي آنها جبران مي‌شود، و تاثير كلي را مي‌توان در كاهش عمق ستون يا كالار مشاهده كرد.

خزيدن و جمع شدگي براي بتن‌هاي سبك نسبت به بتن‌هاي معمولي بيشتر مي‌باشد و بايد آن را در زمان طراحي سازه در نظر داشت.

دسته دسته كردن بتن سبك معمولا از محصولات آماده انجام مي‌شود. در كارهاي نه چندان بزرگ، بتن را مي‌توان به راحتي با استفاده از ناوه يا لوله‌هاي سرازير كننده در جاي مورد نظر قرار داد. همچنين بتن سبك را مي‌توان پمپ كرد، اما بايد در زمان انجام آن دقت بسياري لحاظ شود تا تركيب سيمان از هم جدا نشود. براي تركيبات قابل پمپ، استفاده از ماسه طبيعي بسيار معمول است. به عبارت ديگر، به كار نبردن سنگدانه‌هاي سبك براي دستيابي به كارآيي بالا و جلوگيري از شكستگي بسيار مهم مي‌باشد. چنين چيزي توسط استفاده از آميزه‌ها به دست مي‌آيد. ارتعاش بيش از حد بتن سبك ممكن است باعث جدا شدن بخش‌هاي آن شود و به همين دليل بهتر است كه در جاي مورد نظر پمپ شود.

فوم بتن اسفنجي

بتن اسفنجي اتوكلاوي (AAC)

AAC اولين بار در سال 1923 به صورت تجاري در كشور سوئد ساخته شد. از آن زمان، سيستم‌هاي AAC مانند واحدهاي بنايي، كف اتاق، سقف تقويت شده، پنل‌هاي ديواري و ورودي ساختمان‌ها در همه قاره‌ها و شرايط محيطي به كار رفته‌اند. AAC همچنين مي‌تواند توسط اره‌هاي دستي بريده شود، از آن تنديس ساخت و همچنين توسط ميخ، پيچ يا وسايل ديگر سوراخ شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ دى ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۲۱:۴۳ توسط:mehdi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :