فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن .

فوم بتن ، توليدكننده فوم بتن

تاريخچه و روش توليد فوم بتن

فوم بتن

فوم بتن نوعي بتن سبك است كه از سيمان، شن و ماسه يا خاكستر روباره، آب و كف توليد مي‌شود. اين ماده به صورت دوغاب فوم يا ملات فوم عرضه مي‌شود.

فوم بتن را مي‌توان به عنوان ماده سيماني تعريف كرد كه حداقل از 20 درصد فوم تشكيل شده است و به صورت مكانيكي داخل ملات تزريق مي‌شود. چگالي خشك بتن آن ممكن است از 300 تا 1600 كيلوگرم بر متر مكعب متغير باشد. مقاومت فشاري بتن فومي در 28 روز تعيين مي‌شود كه از 0.2 تا 10 نيوتن بر ميلي مترمربع متغير است و مي‌تواند بالاتر نيز برود.

فوم بتن با توجه به حجم هوايي كه در آن قرار دارد با بتن هوادهي شده متمايز مي‌شود. بتن هوادهي شده داراي 3 تا 8 درصد هوا است. درون سيستم‌هاي ملات هوادهي شده، 15 تا 22 درصد هوا وجود دارد. حباب‌هاي موجود درون بتن هوادهي شده با روش‌هاي شيميايي توليد مي‌شوند.

تاريخچه فوم بتن

فوم بتن قدمتي طولاني دارد و اولين بار در سال 1923 مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا به عنوان ماده عايق مورد استفاده قرار گرفت. پيشرفت‌هاي صورت گرفته در 20 سال گذشته در زمينه تجهيزات توليد و مصالح منجر به ساخت فوم‌هاي با كيفيت‌تر شده است كه در توليد بتن‌هاي فوم در مقياس وسيع مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

توليد فوم بتن

توليد فوم بتن شامل رقيق كردن سورفاكتانت در آب است كه از درون يك ژنراتور فومي عبور كرده و باعث توليد فوم پايدار مي‌شود. فوم توليد شده در مخلوط ملات سيماني يا هوادهي شده اضافه مي‌شود تا اين كه چگالي مورد نياز به دست بيايد.

از اين سورفاكتانت‌ها در ساخت پركننده‌هاي داراي چگالي كم نيز استفاده مي‌شود. اين مواد همچنين تحت عنوان مواد با مقاومت پايين كنترل شده (CLSM) شناخته مي‌شوند. در اينجا، براي دستيابي به محتواي هواي 15 تا 25 درصدي، كف را مستقيما به درون مخلوط سيمان و ماسه غني شده اضافه مي‌كنيم.

اين را بايد در نظر داشته باشيد كه گاهي از پركننده‌هاي داراي چگالي كم به عنوان بتن فومي توليد شده توسط برخي توليد كننده‌ها استفاده مي‌شوند، بنابراين بايد مراقب باشيد كه آنها را به جاي يكديگر مورد استفاده قرار ندهيد.

دو روش اصلي براي توليد فوم بتن:

1. روش درون خطي 

2. روش پيش فومي

روش توليد درون خطي

مخلوط اصلي سيمان و ماسه به يك واحد اضافه مي‌شود. در اين واحد، مخلوط به طور كامل با كف مخلوط مي‌شود. روند اختلاط با كنترل مناسب انجام مي‌شود. اين امر به مخلوط كردن مقادير بيشتر كمك مي‌كند. روش درون خطي شامل دو فرآيند است.

1. روش مرطوب با سيستم درون خطي

2. روش خشك با سيستم درون خطي

روش مرطوب

در سيستم درون خطي، مواد استفاده شده در روش مرطوب، به لحاظ ذاتي مرطوب‌تر خواهند بود. با كمك يك سري ميكسرهاي درون خطي استاتيك، مواد اصلي و فوم با هم مخلوط مي‌شوند. از روش نظارت مداوم بر تراكم براي بررسي تركيب كل مخلوط استفاده مي‌شود.

حجم خروجي به چگالي بتن فومي بستگي دارد و به حجم كاميون مخلوط كننده بستگي ندارد. مواد اصلي به حجم 8 متر مكعب مي‌تواند 35 مترمكعب بتن فومي با چگالي 500 كيلوگرم بر متر مكعب توليد كند.

روش خشك

در سيستم درون خطي، در اين روش از مواد خشك استفاده مي‌شود. آنها را داخل سيلوهاي پردازنده مي‌ريزند. از اينجا آنها به درستي وزن شده و با كمك ميكسرهاي موجود بر روي صفحه مخلوط مي‌شوند. مواد پايه مخلوط شده در نهايت به درون محفظه اختلاط، پمپ مي‌شوند.

در روش مرطوب توليد فوم بتن، كف اضافه شده و مخلوط مي‌شود. در اين روش مقدار زيادي آب براي مخلوط كردن استفاده مي‌شود. 130 متر مكعب فوم بتن را مي‌توان با اضافه كردن سيمان يا مخلوط خاكستر روباره توليد كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۴:۲۷ توسط:mehdi موضوع: